Adaptační kurz je forma skupinové práce s třídním kolektivem. U nově vniklých nebo změněných (sloučení tříd, příchod nových nebo odchod stávajících spolužáků) kolektivů je cílem vzájemné seznámení kolektivu žáků a třídního učitele, podpora vytvoření pozitivních vztahů a funkčních pravidel třídy. Žáci si osvojují schopnost spolupráce ve skupině, poznávají ostatní spolužáky a zároveň respektují svoje vlastní hranice a potřeby.
Zorganizovat adaptační kurz je vhodné zejména v případech, kdy třída zcela nově vzniká, dochází ke spojování tříd nebo když do třídy přicházejí nový spolužáci. Vzhledem k tomu je adaptační kurz vhodný zejména pro 6. ročníky ZŠ a 1. ročníky SŠ.
Adaptační kurz pomáhá také třídám, ve kterých jsou narušeny vztahy, a to jak mezi spolužáky, tak mezi žáky a třídním učitelem nebo dalšími učiteli.
Adaptační kurzy probíhají standardně mimo prostředí školy jeden až pět dní. Využívají se metody zážitkové pedagogiky, učení hrou a reflexe programu. Kurz má hlavní tematickou linii, která (podobně jako na letních dětských táborech) spojuje programu kurzu do smysluplného celku.
Kromě obecných cílů (seznámení spolužáků, vytvoření pravidel třídy, nastartování pozitivních vztahů atd.) je naší prioritou, aby si každé dítě mělo pozitivní interakci s každým spolužákem a třídním učitelem. Tuto pozitivní zkušenost pak může přenést do školního prostředí. Třídní učitel má možnost poznat děti mimo rámec školního prostředí.